Lista
zagadnień z przedmiotu „Hotelarstwo” (wykład) – WSB Wrocław
1.
Opisz syntetycznie początki światowego
hotelarstwa.
Od początku
powstawania miast powstawały miejsca, które świadczyły usługi noclegowe i
żywieniowe;
Starożytny Egipt. Budowano tu pomieszczenia o charakterze
bytowym dla kupców, zabezpieczającym nocleg, schronienie dla towarów i
zwierząt.
Babilonia. Powstały normy prawne dotyczące usług
gościnnych w ramach Kodeksu Hammurabiego
Grecja. Obok agor, czyli rynków-targowisk budowano
stoa, budynki służące do wykładania towarów i czasowego schronienia. W
miejscach kultu religijnego budowano państwowe gospody oferujące usługi
żywieniowe i noclegowe zwane pandokia.
Rzym. W imperium rzymskim istniały schroniska,
gospody i zajazdy. Występował tutaj również zawód hotelarza caupo-
prowadzący gospodę i stabularius - prowadzący gospodę i gospodarstwo
rolne.
Średniowiecze - Przy klasztorach zaczęły powstawać
hospicja, udzielające podróżnym noclegów, pożywienia, kąpieli i opieki
lekarskiej;
®
XVII -
Rozwój gospód i zajazdów, wprowadzono nazwę L’hotel, określającą
budynek, służący, jako czasowe miejsce pobytu podróżnego za pieniądze;
®
XVIII/XIX
– Rozpoczęto przekształcanie dawnych gospód w hotele. Budowano również budynki
hotelowe. Z drugiej połowy XVIII wieku pochodzi pierwowzór dzisiejszego hotelu;
®
XIX - Powstały
kombinaty hotelowe, hotele luksusowe i nowoczesne pensjonaty. Rozbudowa kolei
żelaznych, spowodowała powstanie hoteli tranzytowych. Drugi kierunek to budowa
hoteli luksusowych. Wówczas nastąpił również rozwój towarzystw hotelarskich.
®
XX –
Europa. W okresie międzywojennym nastąpił dalszy rozwój przemysłu hotelarskiego
na całym świecie. Po II wojnie światowej dynamiczny rozwój turystyki sprawił,
że zaczęły powstawać nowe obiekty hotelowe o zróżnicowanym standardzie
i formach.
2. Opisz
syntetycznie początki polskiego hotelarstwa.
Pierwszym
udokumentowanym było hospicjum przy klasztorze w Poznaniu w 1187 roku,
zwanego komandorią. Najdawniejszą formą hotelarstwa były karczmy
przydrożne oraz taberny (gospody);
® XVII – w polskich miastach istniały już
dobrze urządzone domy zajezdne. Pierwszym wielkim obiektem hotelarskim, był
zbudowany z inicjatywy królowej Marii Kazimiery Sobieskiej w Warszawie
1686-1695 – hotel Marywil. Wówczas pojawiły się również w Polsce zajazdy
pocztowe;
® XVIII-XIX – w Królestwie Polskim wydano zbiór
wzorów na budowę domów zajezdnych przy drogach bitych. Powstały nowe, luksusowe
hotele np.: wybudowany w Warszawie w 1787 roku hotel Pod Białym Orłem, czy
Hotel Pruski, przemianowany w 1803 roku na Hotel Angielski;
® XIX/XX – rozwój nowoczesnego hotelarstwa w
Polsce. Najważniejsze hotele powstałe w tamtym okresie to hotel Orbis
Europejski, Bristol czy Polonia w Warszawie, Saski, Wiedeński, Francuski,
Rzymski, Continental czy Britania w Poznaniu, Pod Węgierskim
Królem, Pod Złotą Kotwicą, Pod Różą, Grand Hotel oraz Francuski w Krakowie.
® Dopiero ostatnie lata przed II wojną
przyniosły ożywienie. Powstały wtedy m.in. Polonia w Poznaniu czy Patria w
Krynicy;
® Okres powojenny był bardzo trudn. Dopiero po
1961 roku można mówić o rozwoju hoteli, pensjonatów i domów
wypoczynkowych w Polsce. Powstały wtedy: Orbis Merkury w Poznaniu, Orbis
Cracovia w Krakowie,Orbis Polan w Zielonej Górze czy Orbis Arkonia
w Szczecinie;
® Lata 70. PP Orbis decyzją rządu otrzymał
zgodę na budowę hoteli w ramach importu dewizowego. W latach 1973-1988 w
Polsce wybudowano w ten sposób 16 obiektów, z czego 10, włączono do
międzynarodowych systemów hotelowych; Intercontinental, Holiday Inn
i Novotel
3. Opisz
stan polskiego hotelarstwa na progu transformacji ustrojowej.
W hotelarstwie przeważały ośrodki wczasowe
(wypoczynek pracowników) oraz schroniska młodzieżowe, domy wycieczkowe i
ośrodki kolonijne (wypoczynek dzieci); Oprócz zakładów pracy ich właścicielami
były także stowarzyszenia i organizacje społeczne oraz związki zawodowe, którym
podlegała największa instytucja organizująca turystykę socjalną, jaką był Fundusz
Wczasów Pracowniczych
®
Turystyczną
bazę socjalną stanowiło wówczas około 56% obiektów noclegowych;
®
Oprócz
podmiotów społecznych na rynku hotelowym funkcjonowały również Przedsiębiorstwo
Państwowe Orbis, OST „Gromada” oraz turystyczne przedsiębiorstwa terenowe w
województwach
®
Na progu
transformacji ustrojowej stan hotelarstwa w Polsce dalece odbiegał od
standardów europejskich i światowych, zarówno w aspekcie ilościowym (zbyt mała
liczba obiektów noclegowych, przede wszystkim hoteli) oraz jakościowym
4. Scharakteryzuj
rozwój ilościowy i jakościowy polskiego hotelarstwa po 1989 roku.
® Zmniejszenie ilości obiektów z 8188 obiektów
w 1990 roku do 6992 w roku 2009 (-15%),
® Wzrost ilości hoteli z 499 w roku 1990 do
1634 w roku 2009 (+230%),
® 1990
hotele stanowiły 6% bazy noclegowej, w 2009 ich udział zwiększył się do 23,37%,
® Wzrost korzystających z hoteli wzrósł o ponad
171% od1990 do 2009
® Zmiana struktury rynku, polegająca na wzroście
liczby hoteli wyższych kategorii w 1995 hotele (5*) stanowiły 0,45%, a 2009
2,14%. Hotele (4*) z 3,44% do 8,63%, a *** z 32,04% do 41,37%.
® Zmiana struktury własności hoteli –
prywatyzacja hoteli i zmiana właścicieli z państwowych na prywatnych – sektor
prywatny jest obecnie właścicielem 99,5% wszystkich polskich hoteli,
® Poprawa standardu istniejących obiektów
hotelowych – budowa nowych i modernizacja istniejących obiektów, rozszerzenie
oferty usługowej oraz nowoczesne wzorce funkcjonowania hoteli,
® Zmiany w sposobie zarządzania – od samodzielnego
zarządzania przez właściciela do wykorzystywania innych form zarządzania
obiektem hotelarskim
® Ekspansja międzynarodowych organizacji i w
konsekwencji powstanie polskich sieci hotelowych
5.
Jaka jest różnica między bazą noclegową a
hotelarską?
Baza hotelarska wchodzi
w skład bazy noclegowej, natomiast bazą noclegową jest oprócz bazy hotelarskiej
wszystkie inne obiekty, które świadczą usługi noclegowe
6.
Jakie rodzaje obiektów są zaliczane do bazy
noclegowej, zgodnie z podziałem GUS
Hotele, motele,
pensjonaty, domy wycieczkowe, schroniska, schroniska młodzieżowe, kempingi,
pola biwakowe, szkolne schroniska młodzieżowe.
Pozostałe - Ośrodki wczasowe, kolonijne,
szkoleniowo-wypoczynkowe, domy pracy twórczej, zespoły ogólnodostępnych domków
turystycznych, ośrodki wypoczynków sobotnio-niedzielnych oraz świątecznych,
zakłady uzdrowiskowe, pozostałe obiekty nieklasyfikowane tj. internaty, domy
studenckie, hotele robotnicze
7.
Scharakteryzuj hotel.
Obiekt hotelarski
dysponujący, co najmniej 10 pokojami posiadający większość miejsc w pokojach
jedno i dwu osobowych świadczy on szeroki zakres usług związanych z pobytem
gości. W zależności od wyposażenia i zakresu świadczonych usług wyróżnia się
pięć kategorii hoteli oznaczonych w gwiazdkach (od 1 do 5)
8. Opisz
uniwersalne cechy hotelu.
(bez odpowiedzi, nie byłem na wykładzie i Jacek nic nie na pisalł
9.
Dokonaj podziału przedsiębiorstw hotelarskich
biorąc pod uwagę kryteria: forma własności i forma prawno-organizacyjna.
Forma własności:
- przedsiębiorstwa
hotelowe sektora publicznego (komunalne, państwowe)
- przedsiębiorstwa
hotelowe sektora prywatnego
- przedsiębiorstwa
hotelowe o mieszanej formie własności
Forma prawno
organizacyjna:
- przedsiębiorstwo
hotelowe osoby fizycznej
- spółki (cywilne,
jawne, z.o.o, akcyjne
-spółdzielnie
-przedsiębiorstwa
państwowe
10. Dokonaj
podziału przedsiębiorstw hotelarskich biorąc pod uwagę kryteria: przeznaczenie
i wielkość.
Przeznaczenie: -miejskie (biznesowe) – tranzytowe –wypoczynkowe
– kongresowe –uzdrowiskowe - hotele-kasyna -apart hotele -extended stay - boutigue
Wielkość:-małe - do 100 pokoi -średnie - 101 – 350 -duże
– powyżej 350
11. Dokonaj
podziału przedsiębiorstw hotelarskich biorąc pod uwagę kryteria: standard i zasięg
działania.
Standard:-wysoki (***** i ****) -średni (***) -niski (** i *)
Zasięg: lokalne,
regionalne, krajowe, międzynarodowe
12. Dokonaj
podziału przedsiębiorstw hotelarskich biorąc pod uwagę kryteria: sposób
zintegrowania działań.
- hotele niezależne
- hotele zintegrowane
*poziomo
(wszystkie zakłady prowadzą działalność noclegową)
*pionowo (wszystkie
zakłady prowadzą działalność turystyczną)
*konglomeraty( przedsiębiorstwa
prowadzącego działalność hotelową, jak i poza turystyczną)
13. Dokonaj
podziału przedsiębiorstw hotelarskich biorąc pod uwagę kryteria: model
zarządzania, pozycja rynkowa i stosunek właścicieli do środowiska naturalnego.
Model zarządzania:
-samodzielne zarządzanie hotelem przez
właściciela - kontrakt menedżerski- franchising
- umowa o zarządzaniu z operatorem - kontakt
operatorski - dzierżawa
Pozycja rynkowa:
-konkurencja doskonała -konkurencja
monopolistyczna
-oligopol (dwa hotele ustalają ceny) - monopol
Stosunek właścicieli i zarządzających do
środowiska naturalnego
-tradycyjne - ekologiczne
14. Opisz
hotele miejskie i tranzytowe.
Hotele miejskie (biznesowe): najczęściej zlokalizowane są w centrach
dużych i średnich miast i przeznaczone są na podróżnych w sprawach służbowych i
zaspokajają lokalny popyt (restauracje). Ze względu na ceny gruntów
zagospodarowanie terenu wokół takich hoteli jest często raczej skromne.
Hotele tranzytowe: zlokalizowane są drogach o dużym natężeniu
ruchu, przy dworcach, portach i lotniskach, oprócz całodobowych usług
noclegowo-gastronomicznych często również znajduje się stacja obsługi pojazdów,
stacje paliw. Hotele tranzytowe są większe niż motele i świadczą więcej usług.
15. Opisz
hotele wypoczynkowe i kongresowe.
Hotele wypoczynkowe położone są w miejscowościach o wysokich walorach
turystycznych, klientami hotelu są osoby lub rodziny głównie nastawione na
wypoczynek, pobyt trwa zazwyczaj kilkanaście dni, są one lepiej wyposażone i
pokoje są większe, i wokół hotelu jest lepiej zagospodarowany, oprócz tego
zazwyczaj na terenie hotelu znajduje się zaplecze, w którym świadczone są
usługi rekreacyjne i zdrowotne. Również dobrze rozwinięte są usługi
gastronomiczne i rozrywkowe
Hotele kongresowe zlokalizowane najczęściej w miastach,
dysponują pomieszczeniami przeznaczonymi do prowadzenia kongresów, konferencji
lub zjazdów, z wyposażeniem audio wideo i poligraficznym. Posiada również
bogate zaplecze rekreacyjno gastronomiczno rozrywkowe.
16. Opisz
hotele uzdrowiskowe i specjalistyczne.
Hotele
uzdrowiskowe występują
zazwyczaj w miejscowościach o walorach uzdrowiskowych(wody mineralne,
mikroklimat) o właściwościach leczniczych, pobyt trwa od 2 do 3 tygodni, hotele
są wyposażone w zaplecze: sanatoryjne, świetlice, biblioteki, personel posiada
wykształcenie o charakterze medycznym, gorzej ma rozwinięte usługi
gastronomiczne, rozrywkowe, rekreacyjne
Hotele
specjalistyczne obiekty
dostosowane do specyficznych wymagań klientów. Mogą być zarówno całe obiekty
hotelowe jak i części stylizowane tematycznie (kasyno, park wodny)
17. Opisz
aparthotele i hotele butikowe.
Aparthotel- eleganckie mieszkania przeznaczone na dłuższy najem, wraz z obsługą
hotelową, brak rozbudowanego zaplecza gastronomicznego i mniej liczny personel
hotelowy
Hotele butikowe – hotele wysokiego standardu, zaspokajające
wyrafinowane potrzeby gości. Często zlokalizowane e centrach miast, nawet w
zabytkowych budynkach. Są to najczęściej niezbyt wielkie lokale z oryginalnym
wystrojem wewnętrznym.
18. Scharakteryzuj
motele.
Obiekt hotelarski
zlokalizowany najczęściej na obrzeżach miast, oraz wzdłuż ważnych szlaków komunikacyjnych,
przy portach, przejściach granicznych, poza usługami hotelarskimi świadczy
usługi motoryzacyjne dysponuje parkingiem, musi posiadać, co najmniej 10 pokoi
(większość jednoosobowych), oraz świadczyć usługi gastronomiczne (standaryzuje
się w skali 5 gwiazdek)
19. Scharakteryzuj
pensjonat, dom wycieczkowy i kemping.
Pensjonat: Obiekt świadczący usługi hotelarskie,
łącznie z całodziennym wyżywieniem, dysponuje, co najmniej 7 pokojami
(standaryzuje się w skali 5 gwiazdek)
Kemping: (skala 4 gwiazdek) zwykle zadrzewiony, strzeżony,
oświetlony mający stałą obsługę recepcyjną i wyposażony w urządzenia (sanitarne,
gastronomiczne, rekreacyjne), który umożliwia turystom nocleg w namiotach, kamperach,
czy przyczepach mieszkalnych
Dom
wypoczynkowy: obiekt
położony na obszarze zabudowanym lub w pobliżu zabudowy, posiada, co najmniej
30 miejsc noclegowych, dostosowany od samoobsługi klientów. Każdy dom musi
posiadać 1 placówkę gastronomiczną (kategoria od I do III w rzymskich literach)
20. Scharakteryzuj
schronisko, schronisko młodzieżowe i pole biwakowe.
Schronisko: obiekt położony poza obszarem zabudowanym
przy szlakach turystycznych świadczący minimalny zakres usług związanych z
pobytem klientów, posiada minimum 1 placówkę gastronomiczną
Schronisko
młodzieżowe: obiekt
przystosowany do turystyki młodzieżowej, dostosowany do samoobsługi,
zlokalizowany w samodzielnym, lub wydzielonej części budynku (od I do III
rzymskich)
Pole biwakowe: wydzielone miejsce w terenie zadrzewionym,
niestrzeżone, oznakowane i ogrodzone prowizorycznie, które umożliwia turystą
nocleg w namiotach, znajdują się tutaj punkty poboru wody, oraz elementarne
urządzenia sanitarne i rekreacyjne.
21. Opisz
produkt hotelarski w ujęciu wąskim i szerokim.
Z punktu widzenia producenta (hotel, pensjonat) - ujęcie wąskie- dotyczy oferty usługy
·
Cechy
zewnętrzne – dogodność
lokalizacji, formalna kategoria, wygląd zewnętrzny, zagospodarowanie terenu
wokół obiektu, znak firmowy, itp.
·
Podstawowe
użyteczności: cechy, które
określają zdolność do zaspokajania podstawowych dla hotelarstwa potrzeb
klientów, a więc wypoczynku oraz zaspokojenia głodu i pragnienia. Klient
uwzględniał będzie wielkość i komfort pokoju, dostępność zakładów
gastronomicznych oraz jakość oferowanych przez nie potraw
·
Użyteczność
całkowita – satysfakcja
klienta z całego pobytu, na którą składać się będą cechy zewnętrzne obiektu
cały zakres usług hotelowych, jakość obsługi i własne subiektywne odczucia.
Z punktu widzenia konsumenta - ujęcie
szerokie- produkt hotelarski, jako element większej całości, na którą
składa się całościowy produkt turystyczny obszaru, na którym zlokalizowany jest
obiekt hotelarski.
22. Przez
pryzmat, jakich aspektów możemy rozpatrywać produkt hotelowy?
Duża liczba potrzeb
zgłaszanych przez gości w trakcie pobytu w przedsiębiorstwie hotelarskim
sprawia, że produkt hotelarski ma charakter złożony i niejednorodny, gdyż
obejmuje on zarówno dobra materialne jak i usługi. Komponenty produktu
hotelarskiego, można uporządkować według stopnia ich materialności oraz
przedstawić na schemacie zwanym kontinuum materialności.
23. Podaj
po 5 przykładowych komponentów materialnych i niematerialnych produktu
hotelarskiego. Co to jest kontinuum materialności tego produktu?
Przykłady niematerialne
|
Przykłady materialne
|
-sen i wypoczynek
-gościnność
-bezpieczeństwo
-informację
-klimat
-komfort
-spolegliwość
-zaufanie
-rozrywka
|
-dobra kupowane w obiekcie hotelarskim
(kawa, ciastko, obiad)
-dobra znajdujące się na peryferiach
obiektu hotelarskiego (foldery, pocztówki, mydło w łazience
-dobra, bez których usługa nie mogłaby
istnieć (pokój hotelowy i jego wyposażenie, stoliki i krzesła w restauracji)
-dobra wytworcze wykorzystywane w procesie
swiadczenia usług hotelarskich (komputery w recepcji, telefony)
|
Kontinuum materialności są to komponenty
produktu hotelarskiego, uporządkowane według stopnia ich materialności
100% charakter materialny I charakter
usługowy 100%
Gościnność
Bezpieczeństwo
Rekreacja
Informacja
Nocleg
Kongres
Restauracja
Drink bar
Punkt handlowy
24. Co
to jest usługa hotelarska i jakiego rodzaju usługi możemy wyróżnić, biorąc pod
uwagę kryterium charakter zaspokajanych potrzeb?
Usługa hotelarska
krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc
noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczepy samochodowych
oraz świadczenia w obrębie obiektu lub poza nim, usług z tym związanych.
A) Podstawowe – zaspokaja potrzeby podstawowe tj. sen, wypoczynek, higienę,
zaspokajanie głodu u zapewnienie bezpieczeństwa- usługi noclegowe i
gastronomiczne
B) Dodatkowe – zaspokajają potrzeby pozostałe lub umożliwiające realizację usług
podstawowych np. usługi telekomunikacyjne, rozrywkowe, rekreacyjne, parkingowe,
handlowe, zdrowotne
25. Dokonaj
podziału usług hotelarskich według kryterium przedmiot oddziaływania.
A)
Usługi
skierowane na ciało ludzkie- udzielanie noclegu, zaspokajanie głodu i
pragnienia, odnowa biologiczna, transport osób, usługi fryzjerskie i
kosmetyczne
B)
Usługi
skierowane na ludzką świadomość – przywitanie, pożegnanie gości, udzielanie
informacji, dostarczanie poczucia godności, szacunek, tworzenie nastroju,
bezpieczeństwo, komfort psychiczny
C)
Usługi
skierowane na dobra materialne – przechowywanie rzeczy, pranie, czyszczenie
odzieży, transport bagażu, dozór samochodów na parkingu
D)
Usługi
skierowane na niematerialne zasoby- wymiana walut, telekomunikacja, przesyłanie
informacji pocztą bądź elektroniczną, itp.
26. Opisz
cechy produktu hotelarskiego.
1.
Stały
potencjał jego wytworzenia-
podaż usług hotelarskich jest sztywna w krótkim okresie. Obiekty dysponują
ograniczoną liczbą miejsc noclegowych, w wyniku, czego na skutek występowania
fluktuacji sezonowych popytu turystycznego i znacznego jego okresowego
nasilenia, muszą odmawiać przyjęcia rezerwacji, ponosząc przy tym określoną
stratę finansową
2.
Nietrwałość
- produktu hotelarskiego nie
można magazynować (dominanta usług), więc niesprzedane miejsca hotelowe, na
przykład w okresie mniejszego popytu turystycznego również stanowią
nieodwracalną potencjalną stratę finansową.
3.
Natychmiastowość - usługi hotelarskie musza byś świadczone
natychmiast, zaraz po zgłoszeniu chęci zaspokojenia określonej potrzeby przez
turystę.
4.
Złożoność – obiekty hotelowe świadczą nie tylko usługi
noclegowe czy gastronomiczne, ale również szerokie spektrum usług dodatkowych.
Zakres usług dodatkowych jest ściśle uzależniony od najważniejszego segmentu
rynku obsługiwanego przez dane przedsiębiorstwo.
5.
Różnorodność
– usługi hotelowe wchodzące
w skład produktu hotelowego są różnorodne, gdyż występują w różnych zestawach i
rozmiarach, zaspokajają różnorodne potrzeby gościa od tych podstawowych (potrzeby
zamieszkania) poprzez potrzeby społeczne (potrzeba komunikacji) aż do potrzeb
wyższego rzędu (potrzeby uznania)
6.
Elastyczność- polega na tym, że hotelarz oprócz
oferowania standardowego produktu, musi być przygotowany na konieczność
wytworzenia produktu niestandardowego, w zależności od zgłaszanych przez
konsumentów popytu.
7.
Pracochłonność – wytworzenie produktu hotelarskiego jest
bardzo pracochłonne i wiąże się z zatrudnieniem czasami dużego personelu
8.
Kapitałochłonność
– świadczenie produktu
hotelarskiego wymaga zaangażowania znacznych zasobów kapitałowych – od budowy
obiektu poprzez jego eksploatację
27. Opisz
strukturę marketingową produktu hotelarskiego.
1.
Rdzeń
produktu hotelarskiego –
podstawowa korzyść, jaką uzyskuje nabywca produktu, czyli wypoczynek, sen,
wyżywienie, rozrywka. Duża złożoność produktu hotelarskiego sprawia, że
występuje zazwyczaj kilka rdzeni
2.
Produkt
rzeczywisty- oferowane w
hotelu usługi oraz dobra materialne, które umożliwiają zaspokojenie potrzeb
klientów. W ramach produktu rzeczywistego uwzględnione są wszystkie standardowe
usługi, których klient może oczekiwać korzystając z oferty przedsiębiorstwa
hotelarskiego danego typu i kategorii.
3.
Produkt
poszerzony – wszystkie
dodatkowe usługi oferowane klientom hotelu wraz z procesem ich świadczenia.
Wzbogacenie oraz ulepszenie produktu ma na celu jego wyróżnienie na tle ofert innych
przedsiębiorstw, co ma czynić przedsiębiorstwo bardziej atrakcyjne
4.
Produkt
psychologiczny – związany z
doświadczeniami, wyrażeniami i emocjami, jakich doznaje turysta podczas pobytu
w obiekcie hotelarskim
28. Podaj
przykłady produktów hotelarskich.
1>
Weekendowy- nocleg, wyżywienie, rekreację, zazwyczaj po
obniżonej cenie
2>
Biznesowy
– nocleg, wyżywienie,
udostępnianie pomieszczeń do spotkań biznesowych
3>
Konferencje – nocleg, wyżywienie wraz z obsługą
konsumpcyjną w trakcie konferencji, udostępnienie Sali konferencyjnej i
obsługi.
4>
Rekreacyjna –wypoczynkowa - nocleg, wyżywienie, usługi
rekreacyjne, zdrowotne i odnowy biologiczne
5>
Okolicznościowe
(bankiety, wesela) – nocleg,
wyżywienie, obsługa konsumpcyjna i rozrywka imprezy okolicznościowej.
29. Jaka
jest rola międzynarodowych organizacji hotelarskich?
Celem tych
organizacji jest m.in. reprezentowanie interesów swoich członków, szkolenia,
wzajemna wymiana doświadczeń, podnoszenie jakości obsługi turystycznej oraz
wyznaczenie jej standardów, a także prowadzenie statystyki turystycznej.
30. Opisz
Międzynarodowe Zrzeszenie Hoteli i
Restauracji.
Organizacja
powstała w 1946 roku w Londynie z połączenia najstarszych i najaktywniejszych
branżowych organizacji hotelarskich na świecie. Organizacja, jako reprezentant
i rzecznik interesów przemysłu hotelarskiego skupia ponad 100 narodowych
zrzeszeń hotelarskich, po jednym z każdego kraju, około 100 międzynarodowych,
największych systemów hotelowych, restauracje o charakterze międzynarodowym
oraz osoby indywidualne działające na rzecz hotelarstwa, np. dyrektorów i
właścicieli hoteli oraz dyrektorów szkół hotelarskich.
31.
Opisz Międzynarodowy
Związek Krajowych Organizacji Hotelarzy, Restauratorów i Właścicieli
Kawiarni.
Została utworzona w
1949 roku w Zurychu. Do organizacji należą krajowe zrzeszenia hotelarskie,
hotelarsko-gastronomiczne z ponad 39 państw oraz hotele i restauracje. Wśród
celów organizacji są:
–
zjednoczenie
na płaszczyźnie międzynarodowej zawodowych organizacji hotelarzy oraz
właścicieli restauracji i kawiarń w celu obrony ich interesów,
–
rozwój
usług hotelarsko-gastronomicznych,
–
dążenie
do rozwoju turystyki międzynarodowej, z jednoczesnym poszanowaniem cech i
odrębności narodowych,
–
podniesienie
standardu usług świadczonych przez swoich członków.
W ramach
działalności organizacja prowadzi wymianę doświadczeń i bieżących informacji o
pracach poszczególnych organizacji członkowskich, szkoli zawodowo, a także
udziela poparcia oraz ułatwia wymianę międzynarodową wymianę młodych
pracowników hoteli i gastronomii. Wszystkie zakłady hotelarskie,
restauracje i kawiarnie zrzeszone spełniające określoną warunki dotyczące
poziomu usług i wyposażenia zostają umieszczone w corocznej publikacji International
Guide of Hotels, Restaurants and Cafes i mają prawo korzystania
z emblematu Recomended by HoReCa. Związek jest członkiem Światowej Organizacji
Turystyki. Polska przez Zrzeszenie Polskich Hoteli Turystycznych (obecnie
Polskie Zrzeszenie Hoteli) należała do HoReCa w latach 1968-1974.
32. Opisz Polskie Zrzeszenie Hoteli.
Jego rodowód sięga lat dwudziestych XX wieku, kiedy rozpoczęła swoją
działalność Naczelna Organizacja Polskiego Przemysłu Hotelowego. Działalność
PZH realizowana jest poprzez działaczy, skupionych w wyspecjalizowanych komisjach
-Usług Hotelarskich,
- Gastronomicznej,
- Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego,
- Techniki i Wyposażenia,
-
Prawno-Ekonomicznej,
- Integracji Zawodowej,
oraz w organach doradczych:
–
Konwencie Rekomendacji Zakładów Hotelarskich i Gastronomicznych,
–
Kapitule Odznaczeń.
– PZH jest reprezentantem ok. 9 tys. wszystkich
rodzajó obiektów hotelarskich, stanowiących własność inwestorów krajowych
i zagranicznych.
Przez ponad 40 lat
zrzeszenie zorganizowało kilkaset konferencji, kursów oraz wydało 500 książek
zawodowych. Jest również organizatorem targów Trend-Hotel. Zajmuje się ponadto
doradztwem w projektowaniu, budowie obiektów, ich wyposażeniu i zabezpieczeniu
oraz prowadzi inwestycje infrastruktury przyhotelowej (program rezerwacji),
pomaga dostosować obiekty do obsługi gości niepełnosprawnych. Działalność tę
umożliwiają szerokie kontakty z producentami, bankami, instytucjami
finansowymi, doradcami architektonicznymi, prawnymi, public relations,
sieciami hotelowymi w kraju i za granicą. Zrzeszenie brało czynny udział w
tworzeniu podstawowych wymagań kategoryzacyjnych dla obiektów świadczących
usługi hotelarskie. PZH ma swoje oddziały terenowe. Jest ich 11 i mogą mieć one
charakter międzywojewódzki, wojewódzki lub zakładowy.
33. Opisz Polską Izbę Hotelarską.
Została powołana w
2002 roku a jej siedziba mieści się w Warszawie. Założycielami i członkami
PIH, zostali byli działacze PZH, a także przedstawiciele obiektów hotelarskich,
firm prowadzących działalność na rzecz branży hotelarskiej, szkoły hotelarskie
i instytucje badawcze i statystyczne.
Główne cele PIH:
–
obrona
interesów członków i lobbing,
–
doradztwo
inwestycyjne i opieka prawna,
–
rekomendacja
członków PIH.
Każdy członek PIH
otrzymuje na piśmie tzw. polisę bezpieczeństwa. Z chwilą przystąpienia do członkowstwa
w PIH przedsiębiorstwo otrzymuje kompleksową opiekę, m.in.: pomoc
w sprawach wymagających lobbingu izby, wsparcie zarządzających hotelami, itp. PIH uruchomiło również Hotelarskie Centrum Szkoleniowe, jest inspiratorem działań zmierzających do wdrożenia systemów jakości według norm ISO 9000 oraz wdraża kodeks etyki hotelarza.
w sprawach wymagających lobbingu izby, wsparcie zarządzających hotelami, itp. PIH uruchomiło również Hotelarskie Centrum Szkoleniowe, jest inspiratorem działań zmierzających do wdrożenia systemów jakości według norm ISO 9000 oraz wdraża kodeks etyki hotelarza.
34. Wymień
czynniki rozwoju produktowego i instytucjonalnego rynku hotelowego.
Czynniki
rozwoju produktowego
1.
Dynamiczny
wzrost ruchu turystycznego
2.
Wzrost i
zróżnicowanie wymagań gości hotelowych
3.
Globalizacja
4.
Procesy
integracji w Europie i na świecie
5.
Postęp
naukowo- techniczny
6.
Rozwój
rynków finansowych
7.
Liberalizacja
przepisów prawa
8.
Wzrost
cen surowców i kosztów pracy
9.
Wysoka
kapitałochłonność branży hotelarskiej
10. Duża konkurencja wewnątrz sektora
hotelarskiego
Rozwój instytucjonalnego rynku hotelarskiego
Przedsiębiorstwo
hotelowe
Hotele niezależne Zgrupowanie hoteli
Kooperacja Koncentracja
Pozioma Pionowa Pozioma Pionowa
35. Scharakteryzuj
hotele niezależne. Jakie są ich wady i zalety?
Najliczniejsza i
najstarsza grupa podmiotów gospodarczych realizująca podaż usług hotelowych.
Hotele niezależne należą zazwyczaj do sektora mikro, małych lub średnich
przedsiębiorstw. Decydujący udział w procesie zarządzania mają ich właściciele,
którzy są zazwyczaj również jedynymi dawcami kapitału. Przedsiębiorstwa tego
rodzaju nie mają zbyt mocno rozbudowanych struktur organizacyjnych, posiadają
ograniczony dostęp do środków kapitałowych oraz niewielkie zasoby. Niezależne
przedsiębiorstwa hotelowe, aby odnieść sukces rynkowy muszą realizować
oryginalną strategię rozwoju. Powinny one być ukierunkowane na wykorzystanie
własnych atutów tj. ciekawy, zindywidualizowany produkt, orientację na klienta,
elastyczność i szybkość reagowania na zmiany w otoczeniu, oraz
przedsiębiorczość i innowacyjnych właścicieli. Hotele niezależne spełniają
odmienne od zgrupowań przedsiębiorstw hotelowych role w zaspokajaniu potrzeb
swoich klientów, które w stosunku do całego rynku mają raczej charakter
komplementarny, niż substytucyjny.
Zalety hoteli
niezależnych:
A) Duża aktywność właściciela, który może szybko i elastycznie podejmować
decyzję oraz dopasować świadczenie usług do indywidualnych potrzeb odbiorców.
B) Specyficzna gościnność, mają tutaj charakter instytucyjny, którego
podstawą są uwarunkowania o charakterze geograficznym, społecznym i kulturowym
C) Silny związek z obszarem recepcji
turystycznej, na którym są
zlokalizowane: oferowany produkt wpisuje się najczęściej w specyfikę regionu i
zawiera komponenty związane z jego historią, architekturą, zwyczajami czy
folklorem.
Wady
A) Niewielkie zasoby i ograniczony dostęp do
zewnętrznych źródeł finansowania
B) Niewykorzystywanie nowoczesnych instrumentów
zarządzania i marketingu
C) Ograniczone możliwości analizy otoczenia,
głównie dalszego rozwoju
D) Brak dostępu do nowoczesnych kanałów
dystrybucji
E) Niezbyt duża siła przetargowa
36. Opisz
zgrupowania kooperacyjne przedsiębiorstw hotelarskich. Wymień wady i zalety
kooperacji hotelowych
Organizacje skupiające niezależne hotele,
których celem jest dobrowolna współpraca między przedsiębiorstwami
umożliwiająca uzyskanie poprzez ich członków korzyści wynikających z działania
na większą skalę, a także z efektu synergii.
Hotele niezależne do konsorcjum są na ogół
całkowicie niezależne finansowo i prawnie, a głównym ich celem jest rozwój w
perspektywie długookresowej. Aby osiągnąć ten cel członkowie konsorcjum muszą
ze sobą współpracować, racjonalizując operacje gospodarcze, poprawiając swoją
konkurencyjność i pozycję rynkową. Do najbardziej popularnych obszarów
współpracy należą: zakupy, sprzedaż, marketing, zarządzanie informacją oraz
zarządzanie zasobami ludzkimi.
Zalety
A)
Redukcja
i rozłożenie ryzyka prowadzonej działalności gospodarczej na większą liczbę
podmiotów
B)
Powiększenie
skali działalności oraz zwiększenie wartości uczestniczących w konsorcjum
C)
Centralny
system zakupów- zakup dużych partii towarów wprost od producenta lub hurtownika
z pominięciem pośredników, dzięki czemu można nabyć produkt po niższych cenach,
uzyskać rabat
D)
Koordynacja
i ujednolicenie działania marketingowego
Wady
A)
Brak
możliwości uwzględnienia indywidualnych preferencji uczestników konsorcjum
37. Opisz
grupy markentingowe.
Są to grupy niezależnie, dobrowolnie zgrupowanych
hoteli przeważnie różnych typów oraz należących do różnych właścicieli, którzy
prowadzą wspólną politykę marketingową (programy marketingowe, promocyjne,
lojalnościowe, czy wymiana doświadczeń na zasadzie benchmarkingu)
38. Opisz
zgrupowania koncentracyjne przedsiębiorstw hotelarskich. Co to są koncerny hotelowe?
Zgrupowanie to polega na połączeniu różnych
przedsiębiorstw w jedno, w wyniku tego procesu powstaje całkowicie nowa
jednostka gospodarcza, najczęściej przybiera ona formę koncernu hotelowego, czyli
następuje koncentracja kapitału, poprzez wykup pakietu kontrolnego akcji lub
udziałów, fuzję, franchising (tworzenie grupy zysków lub wprowadzanie
dyrektorów lub członków rady nadzorczej z jednego przedsiębiorstwa do drugiego)
39. Scharakteryzuj
systemy hotelowe.
Systemy hotelowe, czyli zgrupowanie obiektów
hotelowych, podlegają one jednemu zarządowi oraz prowadzą wspólną politykę
ekonomiczną i marketingową
40. Scharakteryzuj
łańcuchy hotelowe. Co to jest typ hotelu?
Łańcuchy hotelowe – zespół hoteli, który nie tylko prowadzi
wspólną politykę ekonomiczną i marketingową, ale również utrzymuje jednolity
standard i zakres usług, posiada własny system rezerwacji miejsc noclegowych
lub korzysta z przynajmniej jednego ogólnie dostępnego systemu rezerwacyjnego
oraz posiada wspólną nazwę bądź jej część. Unifikacja hoteli wchodzących w
skład łańcucha postępuje jeszcze dalej i bardzo często dotyczy także: wspólnego
znaku firmowego, cech użytkowych (lokalizacji, architektury, kategoryzacji)
oraz form własności i zarządzania.
Przykłady:
Sofitel, Novitel, Mercure, Mariott, Hilton, Hotel 500, Qubus, Ibris
Łańcuchy hotelowe: ten rodzaj może być
zarówno częścią systemu hotelowego jak i funkcjonować samodzielnie. Podstawową
cechą łańcucha jest jednak to, iż tworzy go zawsze określony typ i/lub typy
hoteli, które stanowią jego odrębność w stosunku do innych struktur.
Typ hoteli- grupa hoteli wyróżniająca się podobnym dominującym przeznaczeniem
(np. biznesowe, wypoczynkowe itp.) lokalizacją (nadmorskie, górskie, itp.),
standardem (wysoki, średni, niski), wielkością (małe, średnie,
duże), zakresem świadczonych usług (hotel z pełnym zakresem usług, hotel
garni – ograniczony zakres usług – tylko nocleg i śniadanie itp.)
41. Scharakteryzuj
sieć hoteli.
Sieci hotelowe – zgrupowanie hoteli, które należą zazwyczaj
do określonych właścicieli i/lub zlokalizowanych na określonym obszarze. W
ramach sieci mogą funkcjonować zarówno systemy, łańcuchy oraz typy hoteli.
Najważniejszym atrybutem sieci jest wyraźne zaznaczona własność i lokalizacja,
a struktura hierarchiczna nie ma już tak dużego znaczenia. Np. OST GROMADA,
Paradares, ORBIS.
42. Jakie
formy mogą przyjmować powiązane koncentracyjne i kooperacyjne?
Formalne i
nieformalne, silniejsze, luźniejsze, z powiązanym kapitałem bez udziału
kapitału wspólnego
43. Opisz
okresy przełomowe w ekspansji zagranicznych przedsiębiorstw hotelowych w Polsce.
- Początki
rozwoju międzynarodowych systemów hotelowych w Polsce sięgają lat 70-ych
XX wieku. Wówczas Orbis w wyniku decyzji rządowych otrzymał zgodę na budowę
hoteli w ramach importu dewizowego. W związku z powszechnymi problemami
w polskiej branży budowlanej, zdecydowano się na budowę hoteli według
standardów zachodnich, z zaangażowaniem zagranicznych przedsiębiorstw i w
oparciu o dewizowe kredyty inwestycyjne. Zgodnie z decyzjami rządu
niezbędne do spłat zaciągniętych kredytów środki finansowe należało
wypracować poprzez świadczenie usług noclegowych. Dlatego wybudowane
hotele przeznaczone były przede wszystkim dla turystów zagranicznych,
dysponujących walutami obcymi. W ramach importu dewizowego wy-budowano
w latach 1973-1988 w Polsce 16 obiektów, z czego 10, w celu maksymalnego
wykorzystania potencjału usługowego, włączono do trzech międzynarodowych
systemów hotelowych.
- Drugim
okresem przełomowych dla rozwoju międzynarodowych systemów hotelowych w
Polsce był przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku. W
1989 roku powstał hotel Marriott, co zainicjowało nowy etap umiędzynarodowienia
polskiego hotelarstwa. Był to, bowiem pierwszy hotel sieciowy w Polsce
niezwiązany z Orbis. W celu wybudowania obiektu w roku 1987 powstała
spółka joint venture, utworzona przez LOT, austriackie
przedsiębiorstwo budowlane i system Marriott Corporation. Zmiana systemu
politycznego i ekonomicznego w Polsce w latach 90-ych ubiegłego wieku nie
spowodowała jednak automatycznego napływu inwestycji zagranicznych.
Potencjalni inwestorzy bardzo ostrożnie oceniali możliwości rozwoju
gospodarczego Polski, brakowało również odpowiedniej polityki gospodarczej
ze strony władz publicznych w odniesieniu do przedsiębiorców
zagranicznych.
44. Scharakteryzuj
Orbis.
Polskie Biuro
Podróży Orbis powstało we Lwowie w 1920 roku. Założyciele biura, chcieli
stworzyć biuro podróży o międzynarodowym standardzie obsługi, instytucję, która
byłaby oknem na świat dla obywateli nowo odrodzonego państwa polskiego. Wkrótce
Orbis znalazł się w gronie 10 najlepszych biur podróży na świecie, a w 1933
roku, po zakupie jego akcji przez państwowy bank PKO, siedziba spółki została
przeniesiona do Warszawy. Orbis szybko rozwijał działalność: w 1939 roku biuro
dysponowało 136 oddziałami w Polsce i 19 za granicą oraz czterema hotelami
oferującymi łącznie 360 pokoi. W 1939 roku Orbis obsłużył ponad 5 milionów
klientów. W 1944 roku w Polsce powstało PP Orbis, które wykupiło akcje
przedwojennej spółki. Do końca lat 40-tych, przedsiębiorstwo obsługiwało
międzymiastowe połączenia autobusowe w Polsce oraz dysponowało paroma hotelami.
W latach 1946-1959 przedsiębiorstwo zarządzało siecią pensjonatów oferujących
5000 łóżek oraz obsługiwało wagony sypialne i restauracyjne w pociągach. W 1951
roku dziewięć najlepszych hoteli w Polsce włączonych zostało do Orbisu, aby
przygotować je do obsługi gości z zagranicy. Do 1956 roku podstawą działalności
Orbisu była obsługa przejazdów robotników i rolników jak również organizacja
zjazdów młodzieży, spotkań dla pracowników administracji państwowej i tym
podobnych. Orbis organizował również wyjazdy zagraniczne: pobyty nad Morzem
Czarnym, jeziorem Balaton i na jugosłowiańskim wybrzeżu Adriatyku oraz
wycieczki do krajów Europy Zachodniej i cieszące się popularnością rejsy Batorym.
Część hotelowa Orbisu rozwinęła się w latach 1960-1980 – powstały 34 nowe
hotele. Polska, coraz bardziej otwarta na świat, potrzebowała dużej sieci
hotelowej, w 1980 roku Orbis posiadał 60% pokoi hotelowych w Polsce. Frekwencja
w hotelach wyniosła 65,1%, z czego połowę zapewniali goście zagraniczni. W
latach 70-tych, w okresie realizacji pierwszych w powojennej historii Polski
inwestycji w standardach międzynarodowych sieci hotelarskich, wybudowano sześć
Novoteli, z których cztery funkcjonują do dzisiaj. W Pod koniec 1990 roku sieć
hoteli Orbis liczyła 53 obiekty. W 1991 roku PP Orbis przekształcono w
jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W lipcu 1993 roku z dotychczasowej struktury
wyodrębnione zostały dwie spółki: Orbis Travel oraz Orbis Transport, w których
Orbis S.A. posiada większościowe pakiety udziałów. Od 15 listopada 1997 akcje
Orbis SA są notowane na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W
sierpniu 2000 roku nastąpił ostatni etap prywatyzacji, Orbis SA pozyskał
partnera strategicznego – Accor. Orbis SA wraz ze spółkami zależnymi
Hekon-Hotele Ekonomiczne i Orbis Transport tworzy największą w Polsce oraz w
Europie Środkowej Grupę Kapitałową działającą w branży usług hotelowych i
transportowych. To największa sieć hoteli w Polsce i Europie Środkowej, która
oferuje 10,5 tysiąca pokoi w blisko 60 hotelach,
które zlokalizowane są 24 miastach w Polsce oraz w
Wilnie na Litwie. Grupa Orbis, u progu trzeciego tysiąclecia otwiera nowe
i modernizuje istniejące hotele, wprowadza międzynarodowe standardy działania by
lepiej odpowiadać na potrzeby ludzi. Hotele Grupy oferują kompleksową obsługę
ruchu biznesowego oraz turystycznego. Działają pod znanymi na świecie markami
należącymi do firmy Accor: Sofitel, Novotel, Mercure, Ibis i Etap, a także pod
polską marką Orbis Hotels i oferują usługi w standardach od pięciu do jednej
gwiazdki, dając tym samym gościom ogromne możliwości wyboru. W najbliższych
latach Grupa zamierza rozwijać sieć hoteli klasy ekonomicznej, przede wszystkim
marki Ibis i Etap.
45. Scharakteryzuj
Gromadę.
Ogólnokrajowa
Spółdzielnia Turystyczna Gromada od prawie 75 lat prowadzi działalność hotelarską
i turystyczną w kraju i zagranicą. Aktualnie firma posiada:
i turystyczną w kraju i zagranicą. Aktualnie firma posiada:
–
18 hoteli,
w tym 2 za granicą w Berlinie i Kapsztadzie,
–
3
ośrodki wypoczynkowe,
–
14
regionalnych biur turystycznych własnych,
–
9 biur
licencyjnych,
–
ponad
200 biur agencyjnych.
Wśród hoteli
Gromady znajduje się jeden z największych obiektów konferencyjnych w Polsce: Centrum
Kongresowo-Wystawiennicze w Warszawie, liczące 6000 m2, z możliwością
zorganizowania konferencji i bankietów dla 1000 osób aż po kongresy dla ponad
2500 osób. OST Gromada jest członkiem licznych organizacji krajowych i
międzynarodowych, m.in. Polskiej Izby Turystyki, Izby Turystyki RP, Polskiego
Zrzeszenia Hoteli, ASTA (amerykańskie stowarzyszenie biur turystycznych), IATA
(międzynarodowe stowarzyszenie przewoźników lotniczych), ICCA (międzynarodowe
stowarzyszenie organizatorów kongresów).
Ogólnokrajowa
Spółdzielnia Turystyczna Gromada, jako operator turystyczny i przedsiębiorstwo
prowadzące sieć hotelową w kraju i za granicą tworzy obecnie swój własny
łańcuch hotelowy. W planach Gromady jest również stworzenie nowej poradni
rehabilitacyjnej w jednym z warszawskich hoteli oraz wprowadzenie usług
medycznych w budowanym hotelu w Krakowie.
46. Opisz Carlson Hospitality Worldwide.
Historia
przedsiębiorstwa rozpoczęła się od założenia biura podróży w Saint Augustine w
1888. W 1909 otwarto w Minneapolis 16-piętrowy „The Radisson Hotel”. W 1960
roku 50% udziałów hotelu kupuje Carlson. W 1985 roku system ma już 75 hoteli i
20 tys. pokoi, a w 1987 – 195 hoteli i 47 tys. pokoi. W 1994 roku następuje
połączenie łańcucha Radisson Hotels Worldwide z łańcuchem SAS International
Hotels. W 1996 roku następuje zmiana
nazwy na Carlson Hospitality Worldwide. W 1997 roku system ma 585 hoteli i
113600 pokoi. W skład przedsiębiorstwa wchodzą obecnie: Radisson/SAS Hotels
Worldwide, Regent International Hotels & Restaurant (pięciogwiazdkowe), County
Inns & Suites by Carlson (trzygwiazdkowe), linia żeglugowa Raddison Seven Seas
Cruises oraz sieć zakładów gastronomicznych Friday’s Hospitality Worldwide. Hotele systemu w Polsce znajdują się w:
Szczecinie, Gdańsku, Poznaniu, Warszawie, Krakowie i Wrocławiu (Radisson SAS).
47. Opisz Best Western International.
Genezą powstania przedsiębiorstwa
jest powstanie Best Western Motels w 1946. W 1951 system liczy już 270 obiektów,
a w 1962 – 670 moteli w USA i Kanadzie. W roku 1974 system ma już 90 tys. pokoi
i zmienia nazwę na Best Western. W 1980 w wyniku dalszej ekspansji na
zagraniczne rynki, następuje zmiana nazwy na Best Western International. W 1998
roku liczy już 3814 hoteli w ponad 70 krajów świata. W 1999 roku następuje
otwarcie pierwszego obiektu w Polsce – Wrocław. Obecnie obiekty systemu
znajdują się we Wrocławiu, Krakowie, Łodzi, Ożarowie Mazowieckim, Białowieży i
Białymstoku. W skład systemu wchodzą przeważnie małe hotele tranzytowe (średnio
około 80-85 pokoi), motele i zajazdy.
48. Opisz Holiday Inn Worldwide.
W roku 1952
powstaje pierwszy hotel dla zmotoryzowanych turystów w Memphis, dla rodzin
udających się na weekend. W 1976 powstaje pierwszy hotel w Polsce (obecnie
„Orbis”). System każdego roku oddaje około 100 obiektów i działa obecnie w 70
krajach (20% obiektów jest własnością systemu, 80% działa na zasadzie franchisingu.
W latach 90-tych XX wieku w skład „Holiday Inn” wchodziły: Holiday Inn, Crowne
Plaza, Embasy Suites, Hampton Inn, Harrah,s, Residence Inn oraz Holiday Inn
Express. W ramach systemu funkcjonuje jednolity poziom usług w hotelach różnych
typów i dogodny system rezerwacji Holidex. Przedsiębiorstwo oprócz branży
hotelowej realizuje też działalność: edukacyjną, meblarską, rolno-spożywczą,
transportową i komunikacyjną.
49. Opisz
znane Ci modele zarządzania hotelem.
1.
- Samodzielne zarządzanie
przedsiębiorstwem hotelarskim dotyczy małych przedsiębiorstw, niepowiązanych z
innymi podmiotami gospodarczymi. Inwestor pełni tutaj zarówno rolę właściciela
kapitału jak i menedżera. Kontakty między kierownictwem, a pracownikami są
ścisłe i bezpośrednie, szybka reakcja na zmiany otoczenia. Odrębny typ
gospodarki finansowej – baza finansową są zwykle zasoby właściciela i jego
rodziny. Samodzielność ekonomiczna i oprawna – prywatna własność środków
produkcji i osobista praca właściciela i jego rodziny. Niesformalizowana
struktura organizacyjna, przejawiająca się w braku biurokratycznych procedur i
formalnych nowo organizowanych.
2.
Kontrakt menedżerski – w miarę rozwoju ilościowego i jakościowego
przedsiębiorstwa hotelarskiego, zarządzanie nim staje się coraz bardziej
złożona i wymaga dużej wiedzy i doświadczenia menedżerskiego oraz określonych
predyspozycji kierowniczych. Dlatego bardzo często decyzją właściciela dochodzi
do rozdzielenia funkcji właścicielskich od kierowniczych. Konsekwencją, czego
jest zatrudnienie profesjonalnego menedżera. Osoba, z którą podpisuje się
kontrakt menedżerski na zarządzanie hotelem zobowiązuje się do profesjonalnego
prowadzenia przedsiębiorstwa i realizacji wytycznych przez właściciela celów,
za co otrzymuje odpowiednie wynagrodzenie
3.
Franchising – rodzaj współpracy między dwoma niezależnymi podmiotami w ramach,
której franczyzodawca (sieć hotelowa) udostępnia franczyzobiorcy (właściciel
obiektu) specjalistyczny know-how przez cały czas trwania umowy opłaty
franczyzowe. W konsekwencji franczyzobiorcami są w Polsce zazwyczaj duże grupy
inwestycyjne pochodzące głównie z innych krajów. Przykładowo hotelami
należącymi do grupy Inter Continental zarządza w Polsce na zasadach franszyzy
przedsiębiorstwo Azure properties z UK, a hotele grupy Accor otwiera w Polsce Orbis, przypadku polskich sieci franchisingowych
obiecująco zapowiada się natomiast inicjatywa podjęta przez polską izbę hotelarską,
która współtworzy spółkę Chaber Mangament mająca na celu budowę sieci hoteli
Chaber.
4.
Umowa o zarządzanie z operatorem (siecią hotelową) – tym różni się od
franchisingu, że operator obok udostępnia know-how, angażuje się również w
zarządzanie i bieżącą działalność hotelu. Model ten zdejmuje z inwestora ryzyko
prowadzonej działalności gdyż to operator zarządza hotelem na własny koszt i
ryzyko. Zgodnie z postanowieniami umowy operatorskiej, operator prowadzi hotel
i płaci inwestorowi (właścicielowi) tzw. Czynsz miesięczny może to być kwota stała,
procent od przychodu netto hotelu lub kombinacja obu powyższych warunków.
5.
Kontrakt operatorski – model podobny do umowy o zarządzanie z
operatorem i nieco częściej od niej stosowany na polskim rynku. Na mocy
kontraktu operator przejmuje od właściciela obiektu obowiązki związane z
prowadzeniem działalności operacyjnej. Operator zarządza zasobami ludzkimi już
na etapie przygotowań do otwarcia hotelu, nadzoruje księgowość w zakresie
działalności operacyjnej odpowiada za eksploatowanie nieruchomości oraz rozwija
standard świadczonych usług hotelarskich.
6.
Dzierżawa – część przedsiębiorstw hotelarskich odchodzi obecnie od bezpośredniego
zaangażowania kapitałowego w inwestycję hotelarskie i korzysta z umów dzierżawy
gotowych obiektów lub z budowy nowych obiektów na wydzierżawionych działkach
ziemi. W jej wyniku właściciel budynku hotelarskiego i/lub gruntu na którym się
on znajduje oddaje przedsiębiorstwu hotelarskiemu w użytkowanie za co otrzymuje
czynsz. Przykładem stosowania modelu zarządzania hotelem na polskim rynku - polska
sieć De silva.
50. Opisz
systemy rezerwacyjne w hotelarstwie.
1.
- GDS – global distribution system, GSD- globalne systemy dystrybucji: działają na
linii hotel – pośrednik. Za nich pomocą rezerwacji w hotelach dokonują
organizatorzy turystyki (touroperatorzy), pośrednicy i agenci turystyczni.
Prezentują one usługi towarzystw lotniczych, przewoźników, hoteli i innych
przedsiębiorstw świadczących usługi cząstkowe i za ich pomocą można złożyć
zamówienie na produkty świadczone przez te podmioty. Hotel nabywając system
zyskuje dostęp do dziesiątków tysięcy biur podróży, na całym świecie, dzięki
czemu poszerza swoje kanały dystrybucji. Rynek GDS zdominowany jest przez
cztery systemy: Amadeus, Sabre oraz Galileo i Worldspon funkcjonujące obecnie
pod wspólną nazwą: By Travelport.
2.
Centralne systemy rezerwacji – CRS – central reservation systems: działają
podobnie jak GDS, lecz z ich usług nie korzystają organizatorzy i pośrednicy
turystyczni, ale klienci indywidualni oraz przedsiębiorstwa nabywające usługi
hotelarskie od celów turystyki biznesowej (kongresowa, socjalna, motywacyjna).
Funkcjonują one również w ramach wszystkich przedsiębiorstw hotelarskich, nie
tylko hoteli.
3. Portale
rezerwacyjne:
A. Portale operatorów współpracujących z
hotelami np. hotel reservation service, trans hotel, Expedia, itp. Oraz biur
podróży o indywidualnym statusie np. American Express, HEG
B. Wyspecjalizowane platformy rezerwacyjne –
działające na polskim rynku i ich strony stowarzyszone: np. Visit.pl,
Hotele24.pl
C. Własne witryny sieci hotelowych lub hoteli
niezależnych.
51. Co to jest: outsourcing,
tailoring, timesharing.
-
Outsourcing – polega na
oddaniu innemu przedsiębiorstwu zadań niezwiązanych bezpośrednio z podstawową
działalnością hotelu, dzięki czemu on może skupić swoje zasoby i środki
finansowe na tych obszarach, które stanowią podstawę jego działalności, w
których osiąga przewagę konkurencyjną obszarami są:
1.
Informatyka
(konserwacja sprzętu i różne naprawy)
2.
Operacje
pomocnicze (obsługa poczty, szkolenia, druki)
3.
Logistyka,
zaopatrzenie i transporty
Tailoring
– polega na ciągłym udoskonalaniu
obiektów hotelowych i dopasowywania ich do oczekiwań gości. Działania takie
wymagają prowadzenia ciągłych badań satysfakcji klientów ze świadczących usług
i wdrażania niezbędnych zmian. Personel hotelu musi się dogadywać i uprzedzać
życzenia gości
Timesharing – prawo korzystania z budynku lub
pomieszczenia w określonym terminie każdego roku daje ono gwarancję, co do
możliwości skorzystania z wybranych usług hotelarskich niezależnie od koniunktury
ekonomicznej bez dokonywania wcześniej rezerwacji.
8.Opisz uniwersalne cechy hotelu
OdpowiedzUsuńHotel – centralne pojęcie w hotelarstwie, które w myśl polskiego prawa oznacza: obiekt posiadający co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczący szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów. Przedstawiona definicja nie ma charakteru uniwersalnego, gdyż wymogi dotyczące hoteli są zróżnicowane w różnych krajach świata. Zasadne wydaje się zatem podkreślenie pewnych uniwersalnych cech współczesnych hoteli, które są niezależnie od tego w jakim kraju się one znajdują:
liczba pokoi nie mniejsza niż 10,
precyzyjne normy bezpieczeństwa i higieny urządzeń i obiektów, dotyczące zarówno personelu, jak i gości hotelowych,
skuteczna służba porządkowa i kontrola sanitarna,
wysoka, odpowiednia do posiadanej kategorii, jakość materiałów budowlanych wykorzystanych do budowy hotelu oraz jego wyposażenia,
kwalifikacje personelu zgodne z wymaganiami, określanymi przez organy władzy odpowiadające za turystykę,
spełnianie wszystkich wymogów technicznych dotyczących bezpieczeństwa ludzi i mienia,
wypełnienie odpowiednich do posiadanej kategorii norm dotyczących wygód,
posiadanie zorganizowanej pomocy lekarskiej, bez konieczności dysponowania gabinetem lekarskim.
Widzę, że egzamin z tego przedmiotu nie należy do najłatwiejszych. Co się dziwić, przyznać trzeba, że w każdym hotelu klientowi jak i jego włodarzom zależy na najwyższej jakości obsługi klienta. Dlatego też decydują się oni na zamontowanie odpowiedniego systemu http://www.adith.pl/hotele Dzięki niemu hotel działa jak sprawne przedsiębiorstwo, a o to chodzi.
OdpowiedzUsuńBetway Casino: 100% Deposit Match up to €200 Free + $50
OdpowiedzUsuńClaim your Betway Bonus for a whopping 동해 출장샵 €200 bonus, which is awesome! It's easy to 전라남도 출장안마 use for 포항 출장샵 new casino 아산 출장마사지 players. Betway's banking methods Rating: 5 · 목포 출장안마 Review by Joe Booth